vrijdag 17 maart 2023

Goed om weten: hoe maken we de facturen voor het stroomverbruik op?

Beste eigenaars,

We krijgen soms de vraag hoe we de factuur voor stroomverbruik opmaken. Hier hoe we te werk gaan.

1/ Opname meterstanden

In juli of augustus noteren we de standen van alle elektriciteitstellers. Er gaat dus iemand aan elke chalet langs! We fotograferen de tellers ook zodat we zeker geen fouten maken. In geval van discussie kunnen we deze foto’s tonen.

2/ Berekenen verbruik

Eerst tellen we alle verbruik van eigenaars op. Dan voegen we de tellers van het domein bij. Deze tellers staan bij de waterpompen en in de garage. Vervolgens tellen wij de facturen van Luminus op en vergelijken we deze met het verbruik. Luminus levert ongeveer 3% meer dan wat we verbruiken. Dat zijn verklaarbare verliezen: een groot deel ontstaat in de transformatoren en klein deel in de leidingen. Deze 3% is normaal verlies, net zoals bij alle gemeenten.

Vanwaar 3% verlies op transformatoren? Waarom komt de stroom niet ‘gewoon’ op het domein? Om alle chalets van voldoende stroom te voorzien staan er op het domein maar liefst drie hoogspannningscabines. Luminus voorziet deze cabines van stroom, de transformatoren in de cabines vormen de hoogspanning om in de 240 volt in de stopcontacten zit. Deze omzetting resulteert in een klein verlies, eigen aan de werking van een transformator. Voor de nieuwsgierigen onder ons, hier de technische toelichting.

Iedereen draagt bij volgens verbruik. Verbruik je weinig, dan vertegenwoordigt de 3% verlies een klein bedrag. Verbruik je veel? Dan zal jouw 3% een groter bedrag vertegenwoordigen. Tot slot tellen we alle verbruik in euro’s op en delen dat door het verbruikte aantal kilowatt. Zo komen wij tot de eenheidsprijs voor de eigenaars. Dit doen we apart voor wie dag- en nachttellers heeft. Voor de anderen kijken we hoeveel Luminus aan dag en nacht leverde. Dat is de voorbije jaren als volgt verdeeld: 52% nacht en 48% dag.

Verdient onze vzw aan het leveren van stroom op het domein? Niet één cent! Dit om twee redenen: we willen geen geld verdienen met onze vzw, en omdat het voor ons wettelijk verboden is om winst te maken op verkoop van stroom.

3/ Opstellen nota’s

Dan start de laatste fase. Alle gegevens van stap 2 stoppen we in een Excel en voegen we samen met de ledenlijst. Er worden tevens hulpprogramma’s gemaakt om de rekentabel op fouten te controleren. Dan pas maken we de nota’s op die we de eigenaars toesturen. Niet iedereen betaalt tijdig, dus voorzien we ook opvolging van de openstaande facturen. Sommige eigenaars betalen helemaal niet, daar moeten we jammer genoeg juridische stappen ondernemen. Maar daarover later meer.

Wist je dat dit proces enkele weken werk betekent? Alle meters nakijken, de standen noteren, foto’s maken, alles in rekentabellen stoppen, controleren en extra controleren, nota’s opstellen, betalingen opvolgen tot en met dossiers bij advocaten. Er komt veel bij kijken om iedereen van stroom te voorzien! Allemaal vrijwillig natuurlijk. 

Goed om weten: onze vzw betaalt de maandelijkse voorschotfacturen aan onze leverancier Luminus. Intern stuurden we slechts éénmaal per jaar een afrekening. Dat betekende dat we voor iedereen de energiekosten vele maanden voorfinancierden. Dat was financieel geen houdbare situatie. Net daarom sturen we nu ook intern voorschotfacturen uit. Zo houden we onze cashflow gezond.

Hartelijke groeten,

Het Bestuur.