Beste eigenaars,
We worden meer en meer geconfronteerd met eigenaars die facturen van water of elektriciteit niet kunnen of willen betalen.
Eigenaars die laten weten niet te kunnen betalen contacteren we om een oplossing te vinden. Dat is een belangrijk onderdeel van solidair samenleven op het domein. Meestal biedt een betaling in verschillende keren een oplossing.
Tip stroom: met de stijgende energiekosten is het goed een reserve aan te leggen voor elektriciteit.
Tip water: check voor het slapengaan en ’s ochtends voor het eerste verbruik de teller - zo merk je of er een lek is.
Niet willen betalen is een andere situatie. Dit gaat over eigenaars die een reden aanhalen om niet te moeten betalen. Dat betekent dat de vzw wél de leverancier van water of elektriciteit betaalt, maar geen geld ontvangt. We moeten dus ons gezamenlijk budget gebruiken om te betalen voor de bewoners die niet akkoord zijn. Zo betalen wij - in de plaats van deze eigenaars - voor hun water of elektriciteit.
Dit is een situatie die niet houdbaar is. Zeker met de verhoogde stroomkosten. Maar ook omdat dit niet solidair is. Het resulteert in telefoons, advocaten, maanden heen-en weer schrijven en gerechtskosten. En dat allemaal terwijl de niet-betaler gewoon water of elektriciteit blijft gebruiken.
Is dat een correcte situatie? Dat vinden wij niet en we bekijken hoe we hiermee om moeten gaan. Moeten we de distributie van water of elektriciteit tijdelijk stopzetten? Want je kan prima betalen ‘onder voorbehoud’ en dan eventueel juridisch stappen ondernemen. De betaling achter de hand houden als drukkingsmiddel, dat lijkt niet langer correct.
We nodigen jullie uit om jullie feedback te delen via mail op nobertins.compta@gmail.com. Dit dient als input om te beslissen hoe we hier in de toekomst mee omgaan.
Alvast bedankt om mee na te denken over deze uitdaging!
Het Bestuur.